Hvad indebærer det egentlig at lave en god speak til en reklame? Det kræver, tænker du måske, blot at stille sig foran en mikrofon og trykke “optag” bag pulten, snakke lidt, og så er den sag vel i kassen?
Hvis det var så enkelt, så kunne enhver person gøre det uden problemer, men så nemt er det bestemt ikke.

Du har sikkert hørt et utal af radio- og tv-reklamer og enten tænkt, at det var en behagelig eller træls stemme at lytte til. Det beviser blot, at selvom man formentlig har et godt produkt, så skal man have fundet den rette stemme, der skal formidle produktet, troværdig eller inddragende for modtageren, for ellers får man med stor sandsynlighed ikke ramt sin potentielle køber.

Det ved blandt andet Mille fra Millespeak en hel del om. Selvom det ikke lå i kortene fra start af, at hun skulle lave reklamespeak, så er det endt med, at hun har arbejdet med mange forskellige brands og firmaer gennem sit virke i kommunikations-branchen.

Det har givet hende et utal af opgaver og erfaringer med i bagagen, som vi vil komme lidt nærmere ind på her.

Blandt andet har hun erfaret, at man som indtaler til reklamer ikke bare kan bruge den samme stemme hver gang. Selvfølgelig har man kun sin egen stemme, men med “samme stemme” menes der, at man skal variere tonefaldet, smile med stemmen, variere udtrykket og måske endda tilføre en falsk dialekt eller accent for at opnå det resultat, som kunden ønsker.

Mille ved også, at det at få en brief som for eksempel at lyde mere “frisk og frejdig” kan være svært at finde frem til, for man ligger ikke inde med en værktøjs-kasse med det rette redskab til hver situation. Der må man prøve sig frem og i samarbejde med kunden finde frem til det endemål, der bliver eftersøgt.