Elsker du også bare at stå med hovedet nede i motoren og justere på karburatoren? Det er så tilfredsstillende at opnå den helt rette blanding af luft, gas og brændstof. Du kan lide at kæle for en rigtig motor.

Moderne køretøjer er proppet med elektronik. Og efterhånden har den elektroniske indsprøjtning overtaget det du brænder så meget for. Det er en helt særlig evne at justere karburatoren.

Er karburatoren på vej ud?

Der er meget delte meninger om hvor vidt karburatoren bliver ved med at eksistere. Så det korte svar er nok: ja, den er på vej ud. Indsprøjtning har overtaget de fleste motorer.

Men vi kan ikke komme uden om at prisen er afgørende for om du vælger det ene eller andet. Elektronisk indsprøjtning er effektivt og driftsikkert. Men det er også dyrt. Desuden er det ikke noget du kan stikke fingrene i og justere på.

Små motorer bruger karburator

Det er stadig almindeligt at finde en karburator på køretøjer med lille motor. For eksempel på plæneklippere eller to-taktsmotorer. Der er også stadig en del motorcykler med karburator.

Faktum er at det er en forældet teknologi. Luft og brændstof skal stadig blandes, men metoden har udviklet sig. For at få en karburator til at yde optimalt kræves tid og talent. Derfor er indsprøjtning langt mere populært.

Pris er afgørende

Den store forskel på kaburator og indsprøjtning er prisen. Funktionen er den samme, men en mekanisk løsning er langt billigere. Derfor har små motorer stadig kaburator.

Samtidig er der stadig rigtig mange køretøjer i drift som er gamle nok til at være født med en kaburator. For at bevare autenticiteten i køretøjet vil der være behov for reservedele til karburatorer. De er ikke så effektive, men gamle biler kræver en god karburator. Hos Motorsportshop finder du en god kaburator.