Alle bilejere kender til de mange udgifter, der er til vedligehold af bilen. Den skal synes, den skal vaskes, den skal støvsuges – og så skal der skiftes dæk på den flere gange om året. Men i det danske klima, hvor vintrene ofte er milde, og somrene sjældent byder på langvarige hedebølger, kan du faktisk sagtens nøjes med helårsdæk – og dermed spare to skiftninger om året.

Der er grundlæggende tre typer dæk:

  • Vinterdæk
  • Sommerdæk
  • Helårsdæk

De tre typer dækker over, at dækkene er lavet til forskellige vejrforhold. Sommerdækkene er velegnede til den glohede og tørre asfalt, mens vinterdækkene bedre kan klare isslag, glatte og våde veje. Helårsdækket er at se som et opgraderet vinterdæk – et kompromis, hvor de to dæktyper møder hinanden.

Ser man på helårsdækkenes performance, er denne bedst om vinteren. Men grundlæggende er helårsdækkene hverken de bedste til ekstrem varme eller ekstrem kulde. Det, der for alvor afgør dit valg, er dit kørselsbehov.

Helårsdæk

Vælg dæk efter dine behov – en investering i sikkerhed

Uafhængig af dit kørselsbehov, vil helårsdækkene blive slidt dobbelt så meget i løbet af et år, som hvis du skiftede mellem to sæt dæk. Der er altså ikke nogen større økonomisk besparelse i at have helårsdæk – udover at du sparer to dækskifte om året.

Hvis du kører mange kilometer både sommer og vinter, og er afhængig af din bil for at komme frem og tilbage hver dag, bør du alligevel overveje to sæt dæk – både vinter- og sommerdæk. Men hvis du bor i byområde, og dine kørselsbehov er begrænsede, kan helårsdæk være en overvejelse værd. Du kan tjekke dine muligheder og udvalget på nettet, eller ringe til din automekaniker for at høre mere.